Skoleforsker: Vores system er sygt

Skoleforsker: Vores system er sygt

image title: 
Foto: Syda Productions/123rf
Zakarias Daescu læser til lærer på andet år på University College Lillebælt (UCL) i Odense, hvor han i december skulle aflevere en såkaldt modulgodkendende opgave for at avancere i uddannelsen.
 
Opgaven lavede han i en gruppe sammen med tre af sine medstuderende, og undervejs besluttede de sig for at teste, hvor grundigt deres opgave blev læst igennem. De skrev derfor bevidst en fagligt dårlig opgave, som på forunderlig vis bestod.
 
I opgaven skriver gruppen blandt andet: ”Lærke og Zakarias pjækkede fra noget danskundervisning, så Lærke og Zakarias kunne skrive noget af opgaven. Tirsdag fandt Katrine ud af, at vi skulle aflevere opgaven i går!! STRESS!! Men efter en kop kaffe med økologisk minimælk, tog Katrine det roligt igen".
 
LÆS OGSÅ: DF-forslag møder voldsom kritik
 
Efter at have bestået opgaven spurgte gruppen deres underviser, hvordan det kunne være, at hun ikke havde dumpet den dårlige opgave. Hertil fandt de ud af, at hun ikke kunne dumpe dem, fordi den opfyldte de formelle krav om blandt andet kun at fylde 1,5 side per studerende. 
 
”Jeg føler mig latterliggjort. Da jeg begyndte på studiet, fik vi at vide, at uddannelsen havde fået et fagligt løft, sådan at det var blevet sværere at komme igennem. Vores opgave er et tydeligt bevis på, at dette ikke helt passer. Man kan gennemføre denne her uddannelse uden at anstrenge sig. Hvordan skal jeg kunne stille krav til mine kommende elever om at arbejde hårdt, når jeg oplever, at der ikke bliver stillet krav til mig,” siger Zakarias Daescu til Fyens Stiftstidende.
 
Sagen kommer i kølvandet på en øget utilfredshed blandt studerende på landets pædagog- og lærerstudier, og ifølge skoleforsker, professor og centerleder på Aarhus Universitet, Niels Egelund, er sagen da også dybt problematisk:
 
”Det er jo forfærdeligt, for det viser, hvor sygt systemet er. Det er hamrende useriøst, at man kan slippe igennem med en omgang nonsens.”
 
UCL’s rektor, Erik Knudsen, vedkender sig elevernes kritik, og erkender samtidig, at det ikke burde have været muligt at bestå et modul på baggrund af en opgave med ”sludder-tekst”.
 
Hvad mener du om sagen? Hvis ansvar er det at forbedre uddannelserne? 

F
yens.dk
Tags: