Slip af med din sukkertrang

Slip af med din sukkertrang

image title: 
Foto: citalliance/123rf.com
Er du også en af dem, der forkæler dig selv med slik og søde sager? Er det nået så vidt, at hvis du ikke får chokolade i løbet af eftermiddagen, så får du hovedpine og føler dig helt udmattet? Eller har du måske aftalt med dig selv at spise lidt sundere her efter ferien? Så er der faktisk flere gode råd til, hvordan du kan slippe af med den irriterende sukkertrang, som vi alle bliver ramt af engang imellem.

Det første skridt til at komme af med sin sukkertrang er at tage en kold tyrker. Hermed forstås en pause fra ALT sukker, både frugtsukker, tilsat sukker og kunstigt sukker. Forsøg at holde dig helt fra det i en uge. Er det helt umuligt, så forsøg så vidt muligt at skære ned på dit sukkerforbrug.

Selvom man måske kan tro, at det er i orden at tage et æble eller en banan som et mellemmåltid, så gør frugtsukker faktisk det samme for din krop, som almindeligt sukker, derfor er det også vigtigt, at du holder dig fra frugter i denne periode.

LÆS OGSÅ: Skær ned på strømmen og spar penge

Vær også opmærksom på, at der findes mange produkter, der virker ”uskyldige”, men som indeholder store mængder af skjult sukker. Dette gælder for eksempel kiks, morgenmadsprodukter, frugtyoghurt, syltetøj og mange typer brød. Sørg derfor altid at kigge på varedeklarationen.

Spis flere mellemmåltider i løbet af dagen. Flere madvarer stabiliserer blodsukkeret, så du undgår at gå sukkerkold. Spis måltider med fiberrige kulhydrater, som for eksempel fuldkornsprodukter, grøntsager, nødder, frø og krydderier. 

Din sukkertrang opstår tit som et afsavn efter noget at spise eller drikke. Forsøg at tilfredsstille savnet med noget the.
Overvej, hvad din sukkertrang skyldes, i stedet for at give efter for dem. Er du "psykisk sulten”, kan det handle om alt mulig andet end sukkertrang, sukkerafhængighed eller manglende rygrad. 

Det kan også være, at din sukkertrang skyldes træthed? For lidt søvn og meget stress øger nemlig dannelsen af stresshormonet kortisol, som sætter kroppen i alarmberedskab. Sørg for at få sovet nok i løbet af natten. Stræb efter otte timer, og snup eventuelt en lur på 20-30 minutter i løbet af dagen. Vær dog forberedt på, at du efter middagsluren kan være lækkersulten de første fem-ti minutter. Hav eventuelt et æble liggende klar, til du vågner, og vær standhaftig, indtil din krop har genfundet balancen. 

Desuden skulle olivenolie og chrompiller også hjælpe på sukkertrangen.

Er du afhængig af sukker?
 
Tags: