Slip af med dine dårlige vaner

Slip af med dine dårlige vaner

image title: 
Foto: Ion Chiosea/123rf.com
For at organisere din hverdag bedst muligt, danner du automatisk mønstre i de ting, du gør. Det er noget, din hjerne gør for at spare energi til at forholde sig til nye indtryk. 

Det er dog ikke altid, at disse mønstre er gode for dig. Ikke hvis der er tale om et mønster, der hæmmer dig i en eller anden forstand. Men heldigvis er disse vaner også til at slippe af med igen. Det er ikke nemt, men kan lade sig gøre.

Start i det små
Det er svært for os mennesker at skabe ændringer i vores rutiner. For at få de bedste resultater siger videnskaben derfor, at det er bedst at starte i det små. Vil du stoppe med at ryge, så start med at sige til dig selv ”Jeg vil kun ryge fem cigaretter i stedet for 10,” og trap langsomt ned.
 
Hvad gør du, hvis det går galt?
Det handler ikke om, hvad du gør, hvis du falder i og bryder din nye vane. Derimod handler det om, hvad du gør, når det sker. Forskellen mellem succes og fiasko er nemlig, hvad du gør, når det går galt. Har du tendens til at sige ’så kan det hele også være lige gyldigt’, når du bryder en vane? Accepter, at du er faldet i, men lad være med at give op.

LÆS OGSÅ: SOL TESTER: Er det en fordel at stå tidligt op?

Lav en ’hvis-så’-plan
Det handler om at lave ’hvis-så’ planer, hvis man vil ændre sine vaner. Eksempel: ”Hvis jeg bliver sliksulten, når jeg kommer hjem, så vil jeg gå en tur”. Herved har du en plan til, hvad der skal gøres, hvis din lyst til at give op melder sig.

Erstat din dårlige vane med en ny vane
Folk der forsøger at undertrykke deres dårlige vane klarer sig dårligere, da de har for meget fokus på det, de ikke skal gøre. Erstat den gamle vane med en ny aktivitet, der kan fjerne fokusset på, det du ikke må.

Hold afstand
Forsøger du at drikke mindre alkohol, er det nok en god idé at lade være med at have vin på køl, eller at have en pakke cigaretter liggende i skuffen, når du forsøger at stoppe med at ryge. Sørg for, at alle fristelser ikke er inde for rækkevidde.

Drop din dårlige vane i bidder
I stedet for at beslutte dig for, at du aldrig mere må ryge, eller at du skal spise sundt fremover, så lav små delmål og fortsæt derfra. Eksempel: Beslut dig for, at du ikke må ryge den næste uge. Når ugen så er gået, har du opnået et resultat og har højst sandsynligt mod på at fortsætte. Ved at lave delmål er det oftere mere overskueligt at bryde en vane.
 
Fortæl andre om din plan
Når du fortæller andre om din plan, bliver det mere virkeligt. Fortæl om det på dit arbejde, på Facebook – jo flere, der kender til det, jo mere bindende bliver det. Mennesker er sociale væsener, der går op i, hvad andre tænker om os. Hvis vi lover en anden person noget, så vil vi gerne overholde det.
 
Har du nogen dårlige vaner?
 
 
Tags: