Svenskere amok over reklame: Er den over stregen?

Svenskere amok over reklame: Er den over stregen?

image title: 
Foto: Pixabay.com


I Sverige har en kvindegruppe fået medhold i deres klage over en BMW-reklame, der bruger den 21-årige supermodel Gigi Hadid som blikfang.

Der er tale om gruppen “Sveriges Kvinnolobby”, der mener, at reklamen fremstiller den unge model som et sexobjekt.
I klagen påpegede gruppen, at det var irrelevant, at modellen havde en kort kjole på og høje hæle.

“Kvindens påklædning kombineret med den indledende kommentar 'Can you keep your eyes on Gigi?' er objektiviserende og seksualiserende. Selvom fotomodellen kører en af bilerne, så bruger BMW hende åbenlyst som blikfang,” står der blandt andet i klagen.

Fra BMW lyder det, at bilproducenten altid har arbejdet med relevante kendte personer, blandt andre sangeren James Blunt og skuespilleren Marion Cotillard, og at formålet med at have Gigi Hadid med i reklamen var at appellere til et ungt publikum.

Synes du også, at reklamen er over stregen?

MX
 
Tags: