Tager du på i julen? Spis med god samvittighed

Tager du på i julen? Spis med god samvittighed

image title: 
Foto: nito500/123rf.com
Det kan være svært at holde sig fra alle julens fristelser, men hvis du vil undgå at gå ind i det nye år med et par ekstra julekilo, er det en god idé at planlægge dine måltider, så du undgår at tage på.

”Hvis man aftenen inden lige tænker det kommende døgn igennem og planlægger, hvad man vil spise, bliver det meget nemmere at komme igennem dagen på en sund måde,” siger Lærke Mosgaard, der er kostvejleder med speciale i vægttab til BT.

Hun råder til, at man tager en snackpose med æblestykker, gulerødder og nødder med sig på job, så man ikke fristes til at købe usunde julegodter efter en lang dag.

Og ifølge kostvejleder Pia Birk er det netop i hverdagen, at man skal passe på de ekstra kalorier.

”Det er svært at ændre på juleaften og julefrokosterne, så derfor skal man kigge på hverdagene. Før spiste man måske snolder fredag aften, men i december bliver det hver dag. Og så skal man have æbleskiver og en ekstra øl, og så løber det hurtigt op,” siger Pia Birk, der er indehaver af firmaet BodyConnection.

LÆS OGSÅ: Disse 3 ting går vi efter, når vi vælger kæreste

Ved at spare på dit kalorieindtag i løbet ad dagen, får du ikke ligeså dårlig samvittighed, hvis du ikke kan holde dig fra medisteren på julefrokostbordet.

”Hvis man ved, man skal igennem en dag med mange kalorier, så kan man spise en smoothie til morgenmad med frugt og grønt, spise en salat i stedet for rugbrød til frokost og fylde halvdelen af tallerkenen til aften med grøntsager,” råder Pia Birk.

Kostvejleder Lærke Mosgaard forklarer også, at det er en god idé at starte sin dag med mange proteiner, grove kulhydrater og sundt fedtstof, på den måde kan man nemlig undgå at gå sukkerkold senere på dagen, hvor man ofte ender med at tage hurtige og knap så sunde valg.

BT
 
Tags: 
Nøgleord: