Tragisk historie viste sig at være løgn

Tragisk historie viste sig at være løgn

image title: 
Foto: Instagram
På det sociale medie Instagram har man via fotos og dårligt formulerede opdateringer siden den 21. juli kunne følge senegaleseren Abdou Dioufs lange og farefulde rejse fra Senegal til Europa.

Men den 4. august blev der pludseligt lagt et billede op, hvor man erkendte, at ’flygtningen’ og hans oplevelser var iscenesatte.

”Denne Instagram-oplevelse var baseret på ægte oplevelser fra tusindvis af mennesker, som hvert år risikerer livet for en bedre fremtid,” skrev ’flygtningen’, som i virkeligheden er en spansk skuespiller, hyret af reklamebureauerne Volga og Studio Barcelona Mansion, som skulle promovere fotofestivalen Getxphoto i Spanien.

Men reklamestuntet har vakt forargelse verden over, og hos Pressefotografforbundet i Danmark bliver det heller ikke taget godt imod:

”Jeg synes, det er yderst problematisk, at man udgiver sig for at være noget, man ikke er – og dermed bevidst forsøger at narre folk. Især når det kun er for at gøre reklame for en fotofestival,” siger formand, Lars Lindskov.

LÆS OGSÅ: Udlandet raser over dronning Margrethe

Store medier som for eksempel Huffington Post og Mirror troede historien var sand, og bragte begge artikler om ’flygtningen’.

”’Migrant’ instagrammer sin farefulde rejse med lastbil og robåd for at nå til Spanien fra Nordafrika,” skrev Huffington Post.

Selv havde folkene bag reklamestuntet ikke regnet med, at historien ville nå så langt ud i medierne.

”Vi blev chokerede, da vi så Huffington Post og andre medier skrive om historien,” siger Oriol Caba fra produktionsselskabet Volga til Time.com.

Ifølge ham var projektet dog ikke kun at lave reklame.

”Vi ville vise, hvordan den normalt banale selviscenesættelse kunne bruges i en meget anderledes kontekst, som de farlige og traumatiske rejser folk tager ud på for at få et bedre liv. Vi tænkte, at det ville være stærkt og kraftfuldt nok til at få pointen frem og få folk til at tænke over emnet,” forklarer han.

Gik fotofestivalen over grænsen med deres reklame eller er det okay, så længe hensigten også var at få folk til at tænke over emnet?

DR
 
Tags: