Undgå disse 5 dårlige madvaner

Undgå disse 5 dårlige madvaner

image title: 
Huang Zusheng
Det handler dermed ikke så meget om hvad du spiser, men hvordan du spiser.

Ifølge chefdiætist på SlankeDoktor.dk, Lisa Bolting, er den store synder hverdagens tilfældige madvaner:
”Det handler om planlægning og at man bruger tid på sit madindtag,” fortæller hun.

De fem dårlige madvaner du skal undgå:

1. Buffeten. Mange oplever frokostbuffet i deres hverdag, enten i skolen eller på arbejdet. Ofte har vi det også med at skulle tage så meget som muligt, for alt skal jo smages på – vi nøjes ikke blot med et æg og en skide salami, som vi muligvis ville hvis det var fra eget køleskab.

2. TV-spisning. Rigtig mange indtager deres mad mens de ser fjernsyn, og det kan forårsage, at vi ikke registrerer den mad der kommer ind, fordi vores fokus er andetsteds. Det betyder også, at man nemt kommer til at sluge maden, fordi man simpelthen glemmer at tygge den.

LÆS OGSÅ: 85 procent spiser ikke nok grønt 

3. 'Hundesulten' er noget vi alle sandsynligvis kender til. Hvis vi venter for lang tid mellem måltiderne, kan vi let ende med at have for lavt blodsukker, og der ender man ofte med at vælge det hurtige og nemme.
Når man er så sulten, betyder det også, at vi spiser hurtigt, og overspiser derfor, fordi vi ikke giver kroppen tid til at registrere mætheden.

4. Søvnunderskud. Når vi har travlt, og simpelthen får for lidt søvn om natten, påvirker det vores krops forbrænding. Samtidig bliver det sværere at kontrollere ens madindtag, når man er træt og udkørt, da man ofte ”trøster” sin træthed med sukker. Søvnunderskud giver tendens til ofte at vælge de søde og hurtige kulhydrater.

5. 'Kedelig mad' kender vi stort set alle. Når det skal gå stærkt, kan en madpakke hurtigt blive til en leverpostejs-klapsammen, uden de store smagsoplevelser. Og når maden ikke er tilfredsstillende, så søger vi ofte alternativer – sørg derfor for at gør noget ud af maden, for eksempel med nogle skiver agurk, rødbeder el.lign., så maden dækker flere smagsbehov.

Hvad gør du for at undgå dårlige madvaner?

TV2
Tags: