Varm sommer: Sådan undgår du hedeture om natten

Varm sommer: Sådan undgår du hedeture om natten

image title: 
Foto: Ian Allenden/123rf.com
Hedeture kan skyldes mange ting, som overgangsalder, stress eller hormonelle forandringer.

De vare ofte mellem 1-5 minutter og de almindelige symptomer er hjertebanken, angstanfald, hovedpine, kvalme, svimmelhed, følelsen af at blive kvalt og kuldegysninger, når hedeturen er ved at aftage igen. Vi kan ikke garantere, at disse råd vil hjælpe dig helt af med dine natlige hedeture, men erfaringer har vist, at det ofte kan hjælpe at prøve sig frem.

Undgå mad og drikke, der udløser hedeture
Alkohol, koffein og krydret mad har ry for at udløse hedeture, derfor er det en god idé at holde pause fra den slags mad og drikke i perioder, hvor du synes, at hedeturene er rigtig slemme.

Spis plantebaseret
Selvom der ikke findes nogen større veldokumenterede undersøgelser om, at visse fødevarer kan hjælpe mod hede- og svedeture, så har mindre undersøgelser ifølge voksnekvinder.dk vist, at soyaprodukter og bønner kan have en effekt. Derudover har undersøgelser vist, at asiatiske kvinder har færre hedeture, og forskere mener, at det er, fordi det asiatiske køkken er mere plantebaseret.

Tag kolde bade
Vågner du helt badet i sved, så kan en kold skyller under bruseren lindre.

Sænk temperaturen i soveværelset
Her i de varme sommermåneder er det vigtigt, at man sørger for at holde en lav temperatur i soveværelset. Har soveværelset en placering, hvor solen kan skinne ind hele dagen, er det en god idé at have gardinerne trukket for, og hvis du tør, kan du lade vinduet stå åbent eller på klem. Har du rigtig svært ved at sænke temperaturen i soveværelset, er det en god idé at investere i en ventilator eller et klimaanlæg.

Vælg dit sengetøj med omhu
Vælg sengetøj og nattøj, der er af bomuld for mest komfort. Syntetisk stof, som polyester og nylon, vil nemlig klæbe sig til kroppen, når du sveder.

LÆS OGSÅ: Din alder afgør, hvor god orgasme du får

Slap af!
Stress kan forværre dine hedeture. Derfor er det en god idé at reducere din stress ved hjælp af eksempelvis vejrtrækningsøvelser, mindfulness eller yoga. Ifølge voksnekvinder.dk kan afslapningsøvelser reducere hedeture med op til 50 procent. Andre alternative måder at afhjælpe hedeture på, er akupunktur og hypnose.

Dyrk motion
Flere undersøgelser har vist, at regelmæssig motion har en positiv virkning på hedeture, da det øger cellernes hormonfølsomhed.

Hvad er dit bedste råd mod hedeture om natten?
Tags: 
Nøgleord: